Testikomplekti kasutajale

Üldpõhimõtted
Käesolev testikomplekt koosneb kokku 48 testikomplektist (igas komplektis on kaks testi).
Test märkega A tähendab seda, et selle lahendamisel saab õpilane abiinformatsiooni (vihjeid) 
juhul, kui ta vastab esimene kord esitatud küsimusele valesti. Sellised testid sobivad varemõpitu
kordamiseks, kuid ka teadmiste kontrolliks nõrgemate õpilaste puhul. Parima pildi saamiseks 
tuleks kasutada ekraani resolutsiooni 800X600 (tõsi, see sõltub siiski ka monitori suurusest).
Näide vihje kohta

Selle küsimuse korral palutakse leida võrrandi  x² = 4 lahendeid. Q2 tähendab seda, et tegemist on
testi teise küsimusega. Ühes tulbas on pakutavad vastused, teises komentaarid, vihjed jms. Nagu näha, 
on B vastus märgitud linnukesega, sest nende testide puhul tuleb leida alati kõige täpsem vastus. Ehkki ka
esimene vastus on õige, ei sisalda ta selle võrrandi kõiki lahendeid. Paremas veerus antakse näpunäiteid, 
kuidas õiget vastust leida. Küsimusi ja vastusevariante saab Hot Potatoese korral kasutada praktiliselt 
piiramatul hulgal, kuid üldjuhul pole otstarbekas kasutada üle 20 küsimuse ja 4-5 vastusevariandi (tõsi,
vahel ka veidi rohkem).
 

 
Test, millel on märge E (edasijõudnutele), enam vihjeid ja täiendavaid kommentaare ei sisalda.
Edasijõudnute test võib sisaldada rohkem nipiga küsimusi jms. Testi täitmiseks ei pea olema
kindlasti mitte vabariikliku olümpiaadi võitjate hulgas. Seega, julget pealehakkamist!

Testikomplektis on üldjuhul 20 küsimust (lahendamiseks aega ca 40 minutit). Õpilased võivad 
kasutada lisapaberit ja kalkulaatorit, ehkki see on ka arvutis endas olema ja sellele võiks tähelepanu 
juhtida.

Testides on kahte liiki küsimusi: sellised, millel on ainult üks õige vastus, ja on ka selliseid, kus on 
õigeid vastuseid rohkem kui üks. Küsimus loetakse korrektselt vastatuks, kui kõik õiged vastused on
märgistatud. Valitud vastuse märgistamiseks tuleb vajutada hiire kursoriga vastavale tähele.

Järgmisel küsimusel on täpselt üks õige vastus. Leidke see ja vajutade Teie arvates sobivale 
tähele. Lahtrisse, mis tekib kirjutada ei tohi, sest sel juhul ei saa arvuti Teie poolt antud vastusest aru.
Järmine testi küsimus on jäänud täitjal lihtsalt täitmata ja ta ilmselt mõtleb veel.
 

 
Järgmisel küsimusel on aga õigeid vastuseid rohkem.


 
Peale vastuste sisestamist tuleb vajutada nupule "Kontrolli". Juhul, kui arvuti annab mõista, et vastus on
õige, siis võite asuda järgmise küsimuse lahendamise juurde. Vastasel juhul tuleb veidi veel mõelda.

Märkus "Testiloendisse" tähendab seda, et õpilane võib peale antud testi täitmist asuda täitma mõnda muud
testi (näiteks 8, klassi õpilane tahab proovida oskusi 6. klassi testide kallal). Märkus "Järgmine test" tähendab 
seda, et kui algul lahendati A-taseme test, siis nüüd asutakse lahendama B- taseme testi. Kui õigeid 
vastuseid saab olla vaid üks, siis õige vastuse korral ilmub ekraanile naeratav nägu :-), vale vastuse korral
ilmub ekraanile aga rist X.

 
Selle küsimuse korral on kolm esimest vastusevarianti väärad, neljas on tõene.

Õpilane saab oma tulemuse teada juhul, kui ta on vastanud kõikidele küsimustele. Vastamise 
järjekord pole seejuures oluline. 
Tulemused
Juhul, kui õpilane on vastamise edukalt lõpetanud, siis ilmub ekraanile tekst:


Seega on esimese korraga õpilane vastanud õigesti üheksale küsimusele 21-st. Skoor 
protsentides sõltub sellest, kui palju on küsimustel valikvastuseid ning mitmendal korral ta vastas
küsimusele õigesti.  
 
Ühte ja sama testikomplekti võib üks õpilane lahendada ka mitu korda, sest testi igal uuel avamise
antakse nii küsimused kui ka vastused ette muudetud järjestuses. Vaatame veel kord Mart Laari näidet.
Näide
Esimene vastaja pidi lahendama triviaalse ruutvõrrandi ja vastama küsimusele, kui palju on liikmeid Riigikogus:



Näeme, et siin on testi koostaja eksinud, sest ka õige vastus loetakse valeks. Seega tuleb testi 
koostamisel olla piisavalt tähelepanekik. Sama olukord juhtub siis, kui koostaja unustab kogemata
õige vastuse märkimata, st õiget vastust justkui polegi, kuid see test sellise võimalist ei paku,
Teine vastaja sama (nüüd juba parandatud) testi korral vastas järgmiselt:


 
Paneme tähele, et nüüdseks on võrrandi lahendamise ülesanne koostaja poolt parandatud, esimene
küsimus jääb endiselt lahtiseks.
Põhimõtteliselt on võimalik ka nii teha, et kui õpilane on vastamise lõpetanud, siis saadab arvuti teile e-mailiga
tulemused. kuid see küsimus on hetkel veel lahendamata.
Testikomplekti koostamisel olen siiski koostanud selle põhimõttega, et laps õpiks ja ei tunneks pidevat hirmu
hindamise ees (arvuti annab ise hinnangu). Seepärast on testides ka küsimusi, mida tavalistes koolitundides ei 
küsita, see puudutab eriti B-osa)
Kõikidest leitud vigadest, mittearusaadavatest küsimustest, ettepanekutest, mis asja paremaks muudaks jms 
palun informeerida testikomplekti koostajat e-mailiga allarveelmaa8@hotmail.com. 
Autor on kõikide parandusettepanekute eest juba ette tänulik.
Testikomplekti koostamisel ei ole autor ajapuudusel, aga ka põhimõtte pärast üritanud rakendada kõikvõimalikke 
eriefekte (Macromedia jms rakendusi), sest need muudavad arvuti töö sageli liiga aeglaseks (arvestades koolides
olevaid arvuteid ja meie eesmärk on last arendada ja talle õpetada matemaatikat mitte aga arvutialaseid imetrikke.
 
Kuidas testikomplekte kasutada?
Ametliku statistika järgi on ca 40% õpilastest olemas kodus arvuti või ligipääs AIP-dele, samuti on õhtustel
aegadel lahti paljude koolide arvutiklassid. Seega peaks õpetaja oskuslikul juhendamiselo lema lapsega nimetatud
materjalidega tutvuda. Teste saab kasutada ka frontaalse töö käigus tunnis (eeldusel, et on olemas projektor). 
Samuti on võimalik teste välja trükkida paberkandjale, ehkki see tundub kaasajal olema raiskamisena, kuid 
nõrgemate õpilaste puhul võib sellest kasu olla.
 
Kuidas ise teste teha?

Selleks on vaja programmi Hot Potatoes (vabavara, maksta ei tule) ja see on olemas ka koolidesse saadetavatel
CD-del. Omaette raskusi valmistab matemaatilise teksti sisestamine. Ise kasutasin MS Wordi valemiredaktorit ja
veel mõningaid tarkvaraprogramme. Igal juhul soovitan asjast huvitatuil asja proovida. Tundub, et on justkui
lihtsam APSTEST-ist, ehkki siin on võimalusi tunduvalt vähem.
Leitud vigadest
Nagu öeldakse, et tegijal juhtub, siis ei saa ma 100% kindel olla, et nendes testides pole näpuvigu. 
Testikomplekt oleks otstarbekas kirjutada kas arvuti kõvakettale või siis CD-RW-le, sest seal saab hiljem 
teha parandusi (tavalised CD-R seda ei võimalda). Koolid saavad testid koos lähtetestidega. See võimaldab
testidesse teha parandusi ja muudatusi.  
Ette tänades  Allar Veelmaa